dinsdagochtend rond 4 uur 30 werden buurtbewoners van de Blinde Rodenbachstraat in Roeselare wakker van enkele knallen komende vanuit een rijwoning. Toen enkele bewoners naar buiten gingen om polshoogte te nemen merken zij dat zich in de rijwoning van waar de ontploffingen voordeden rookontwikkeling was. Niet veel later arriveerde de brandweerpost Roeselare van de hulpverleningszone Midwest, in tussentijd hadden de bewoners een jong kopel met een baby van 11 maand de woning al verlaten. Meteen werd een blusactie ondernomen, na een kwartier was de brand zo goed als geblust. De brandweer ventileerde de woning en verrichte in zowel de getroffen woning als de aanliggende woningen CO metingen.

De schade aan de woning is beperkte gebleven, de bergruimte waar een wasmachine en een droogkast stonden is wel volledig uitgebrand verder is er in de woning rookschade en op de gelijkvloers waterschade. De oorzaak licht hoogstwaarschijnlijk aan een defect aan ofwel de droogkast of de wasmachine, deze lieten de bewoners draaien aangezien ’s nacht dit goedkoper is¬†dan overdag. Vanuit veiligheidsorganisaties wordt al langers gepleit aan de overheid en energieleveranciers om het nachttarief af te schaffen om mensen te ontmoedigen ’s nachts elektrische apparaten te laten werken. De woning is tijdelijk onbewoonbaar verklaard.

Gelukkig kon het gezin tijdig ontkomen dankzij de baby van 11 maanden die op het gelijkvloers sliep, deze werd wakker door de knallen van de brand. Daarop werden de bewoners zelf wakker en merkten de rookontwikkeling op en konden op tijd naar buiten vluchten. Volgens de brandweer waren de CO gehaltes bij het betreden van de woning zeer hoog, het gezin heeft veel geluk gehad. Met dit voorval wil de brandweer nogmaals de bevolking aansporen om te investeren in voldoende rookmelders en deze op de goede plaats te monteren. Voor verdere preventietips kan de bevolking altijd terecht bij de preventie adviseur van zijn of haar brandweerpost.

[envira-gallery id=”1567″]